Ismeretlen eredetű meddőség gyógyítása

Sokszor előfordul, hogy a gyermeket tervező párnak két év alatt védekezés nélkül rendszeres nemi életet élve sem sikerül a spontán terhesség. Ilyenkor következik a meddőségi kivizsgálás.

Vannak olyan esetek, amikor nem találhatóak okok. (pl. petevezető elzáródás, agyalapi mirigy, petefészek zavart működése , hormonális zavar, spermium problémák)

Ezek az úgynevezett ismeretlen eredetű meddőségek.

Mit tehetünk ilyenkor?

A szülész-nőgyógyászok ilyenkor felajánlják a mesterséges megtermékenyítést és ennek sikertelensége után jön a “lombik”.

Másik lehetőség a pár alapos kivizsgálása, gyulladást kiváltó kórokozók keresése.( bővebben: góckutatás, partnervizsgálat) Így derül fény a gyakran tünetmentes méhnyak-nyakcsatorna idült gyulladására, ami már több, mint három hónapja fennáll és nagyon gyakran a megtermékenyülés akadályát jelenti.

A kimutatott kórokozókat szájon keresztül alkalmazott célzott gyógyszeres kezeléssel eltávolítjuk a szervezetből. (bővebben: góctalanítás) Kontroll vizsgálattal le is ellenőrizzük, hogy valóban sikerült-e kiírtani őket.

Vannak antibiotikum- rezisztens gyógyszernek ellenálló bacillusok. Ha a kórokozó túlélte a kezelést ismételjük a célzott terápiát, amíg elérjük a kívánt eredményt. Közben a gyulladt méhnyak kóros szövettani elváltozásait és a hüvely pH eltérésének helyreállítását végezzük méhszáj kezelésekkel, melyet mindig stresszoldással is kiegészítünk. (bővebben: méhszájkezelések)

2014 elején alig két hónap alatt 9 esetben függesztettük fel a kezeléseket vérzés kimaradás-spontán kialakult megtermékenyülés miatt. Ez nálunk feltűnően nagy szám, hiszen nem végzünk terhes gondozást és szülésvezetést, hanem főként a reménytelennek tűnő nőgyógyászati esetekkel foglalkozunk.

Előnyösebbnek tartom a természetes úton, spontán kialakuló fogamzást, mivel ilyenkor működhet a természetes kiválasztódás. Ilyenkor nagyobb annak az esélye, hogy a sok millió hímivarsejtből a legéletképesebb egyesül a petesejttel.

Gyulladásmentes esetben a méhnyakra kerülő több millió spermium közül csak kb. száz jut be a méh üregébe. Gyulladás kapcsán ez a szám akár nullára csökkenhet, a gyulladt nyakcsatorna átjárhatatlanná válhat a hímivarsejtek számára. A hölgy immunrendszerének kis katonái-a fehérvérsejtek-ölősejtek a páciens egészségét védve az ellenséges kórokozók behatolásától, a hímivarsejteket is igyekeznek elpusztítani és bekebelezni. Még kisebb a megtermékenyülés esélye a férfi partner ivarszervi gyulladása esetében. ilyenkor ugyanis az ondóban a spermiumokkal keveredve kórokozók is vannak, ezeket pedig a hölgy védekező rendszere még inkább ellenségnek tekintve , hatékonyabban semlegesíti.

A tartós negatív lelki állapot (szorongás, bizonytalanság, félelem, feszültség, stressz, depresszió) gátolja a legfontosabb női hormon, az ösztrogén termelődését, ez pedig a glikogén előállítását akadályozza. Ez a hölgyek intim területét a gyulladástól védő jó bacik-lactobacillusok fő tápláléka, aminek a hiányában ezek száma csökken. Ezzel nő a szövetpusztulást okozó gyulladások előfordulása, ami felszálló fertőzést révén a petevezetők elzáródását okozhatja és ez megakadályozza a természetes fogamzást. (bővebben nyakcsatorna gyulladás szövődményei)