Nyakcsatorna gyulladás szövődményei

A nyakcsatornában, a belső méhszáj közelében megbújó kórokozók akár tünetmentesen is kiválthatnak krónikus nyakcsatorna gyulladást.

A gyulladt nyakcsatorna átjárhatatlan a hímivarsejtek számára, így elmarad a kívánt terhesség, meddőség okozója lehet. Felszálló fertőzés révén a gyulladás ráterjed a méh nyálkahártyájára és vérzészavarral, fájdalommal járó kórkép alakul ki. A terhesség sorsát is befolyásolhatja, beágyazódási zavart, vetélést, vagy koraszülést okozva. Szüléskor a magzat egy fertőzött szülőcsatornán keresztül kénytelen a világra jönni, amely az újszülöttnél akár légzési rendellenességet is okozhat.

A tovább terjedő folyamat a petevezetőt is gyakran érinti. A gyógyulás, hegesedés következtében gyakran összetapadnak a petevezető szemközti falai és elzáródás alakul ki. Ha csak részleges az elzáródás a kis méretű hímivarsejt átjut a szűkületen, de már a nagy megtermékenyített petesejt nem. Így keletkezik a méhenkívüli terhesség. Mindkét oldali petevezető elzáródás esetében meddőség az eredmény. Lombik program sem mindig segít. A gyulladás a kismedencében műtéti beavatkozást igénylő súlyos helyzetet:tályogot is kiválthat.

A magas kockázatú human papillóma vírus-HPV és a nemi herpesz-HSV2 társfertőzésekkel együtt a méhnyak rosszindulatú elváltozását okozhatja.

Leszálló fertőzés a hüvely, a szeméremtest, vagy a húgycső-húgyhólyag folyással, irritációval, fájdalommal, vizelési panasszal járó, visszatérő gyulladását okozhatja.

Távoli gócként a nyakcsatorna gyulladás a tüszős mandula gyulladáshoz hasonlóan szóródva a góctól távol is okozhat sokizületi gyulladást. Akár szívbelhártya gyulladást és billentyű zsugorodást, tehát súlyos szív betegséget is kiválthat.

Alapos vizsgálat / bővebben: góckutatás, partner vizsgálat / után célzott kezeléssel felszámolható a sokszor tünetmentes, veszélyes szövődményeket okozó nyakcsatorna gyulladás.